:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?

Ewolucja prędkości łączy internetowych

07/08/2018 14:00
Gospodarka, Ewolucja prędkości łączy internetowych - zdjęcie, fotografia

Polski internet „wystartował” 26 września 1990 roku. Od tego czasu minęło już 28 lat i obraz sieci zmienił się radykalnie. Łącza internetowe zyskały na szybkości i nikt już nie pamięta pasków ładowania, które poruszały się w żółwim tempie na ekranie. Szerokopasmowy internet co prawda nie jest jeszcze w naszym kraju standardem, ale w przyszłości bez wątpienia się to zmieni. Jak ewoluowały łącza internetowe w ciągu ostatnich niemal 3 dekad?

Początek polskiego internetu

Niektóre źródła przyjmują datę 17 sierpnia 1991 roku za początek internetu w Polsce. Wtedy to bowiem Rafał Pietrak połączył się przez sieć z Janem Sorensenem z Kopenhagi. Jednak zalążek polskiej sieci pojawił się rok wcześniej, dzięki nawiązaniu współpracy pomiędzy Instytutem Fizyki Jądrowej PAN w Krakowie a CERN-em – Międzynarodowym Ośrodkiem Badań Jądrowych.

To właśnie za sprawą współdziałania tych dwóch jednostek uruchomiono 26 września 1990 roku łącze analogowe o parametrach:

  •         szybkość transmisji danych: 9600 b/s,
  •         dwutorowe połączenie – duplex,
  •         jakość połączenia: M.1020.

Polskie łącze jak na tamte czasy wcale nie było powolne, ponieważ standardem w Europie była szybkość transmisji na dokładnie takim samym poziomie.

 

Szybka ewolucja polskiej sieci

W listopadzie 1990 roku z genewskiego CERN-u udało się Polakom wysłać pierwszy e-mail do mgr inż. Andrzeja Sobala w Krakowie. Symbolicznie datę 20 listopada 1990 roku przyjmuje się za początek ery internetowej w Polsce. Wówczas amerykańskie Ministerstwo Obrony nadało pierwszy w naszym kraju numer IP.

Dopiero w kolejnym roku nastąpiła pierwsza regularna wymiana poczty elektronicznej z zagranicą. W 1991 roku powołano do życia Narodową i Akademicką Sieć Komputerową, w skrócie NASK, która zaczęła realizację projektu KASK (Krajowe Akademickie Sieci Komputerowe), skupiającego się na przyłączaniu kolejnych ośrodków uniwersyteckich do sieci szkieletowej. Jej przepustowość systematycznie rosła.

W 1992 roku w Polsce było około 2 tys. internautów, głównie tych skupionych wokół największych uczelni. W kolejnym roku powstała firma ATM, która zajmowała się sprzedażą dostępu do sieci dla przedsiębiorców. W 1995 roku pojawiły się firmy Polbox oraz Publiczny Dostęp do Internetu – PDI, które stworzyły szanse na korzystanie z internetu również użytkownikom prywatnym. W tym czasie w Polsce było już 500 tys. użytkowników sieci. W ciągu więc zaledwie 3 lat liczba internautów wzrosła o 25 tys. procent.

 

Internet przez modem telefoniczny

Rozwój internetu radykalnie przyspieszył z chwilą uruchomienia przez Telekomunikację Polską SA numeru 0-20-21-22, który pozwalał na połączenie z siecią za pomocą modemu telefonicznego. Internet dzięki temu wszedł w Polsce w nową fazę. Każdy mógł mieć do niego dostęp.

W 1998 roku szybkość internetu przy połączeniu przez telefoniczny modem wynosiła zaledwie 30 kbit/s. Strona internetowa ładowała się od 8 do 10 sekund, a jedną piosenkę o rozmiarze 5 MB pobierano naprawdę długo. Dziś jest to nie do pomyślenia.

Jeszcze z początkiem 2000 roku standardem było to, że do wielu domów nie dało się dodzwonić – rzecz jasna, na telefon stacjonarny, z uwagi na połączenie z internetem. Modem telefoniczny blokował linię telefoniczną, ale równolegle na rynku zaczęły pojawiać się tzw. SDI – Szybki Dostęp do Internetu – pozwalające na połączenie z siecią bez blokowania połączeń telefonicznych, z szybkością 115 kbit/s. Na początku tego stulecia abonent mógł korzystać z internetu o transferze od 320 kbit/s do nawet 2 Mbit/s, ale za najwyższą prędkość trzeba było płacić kilkaset złotych miesięcznie.

W 2005 roku prędkość internetu 1 Mbit/s można było uzyskać w ramach abonamentu rocznego za około 100 zł miesięcznie. Dzięki temu pobieranie popularnych plików MP3 o rozmiarze 5 MB zajmowało już kilkadziesiąt sekund, a filmu 700 MB – około 1,5 godziny. Rosnąca szybkość internetu sprzyjała powstawaniu nowych, bardziej zaawansowanych i rozbudowanych serwisów internetowych, w tym polskiej wersji YouTube’a.

 

Szybki internet w zasięgu ręki

W 2010 roku prędkość oferowanego przez dostawców internetu wynosiła od 4 do 22 Mbit/s, a mobilny internet oferował transfer 50 Mbit/s. Równolegle rozwijały się technologia LTE oraz szerokopasmowy internet. Z czasem w ofertach dostawców pojawiły się prędkości do nawet 100 Mb/s.

Według raportu „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2016 roku”, którego autorem jest Główny Urząd Statystyczny, dostęp do internetu w 2016 roku miało ponad 80 proc. gospodarstw domowych w Polsce, w tym 75,7 proc. do internetu szerokopasmowego. Rośnie jednocześnie zasięg sieci światłowodowych, oferowanych m.in. przez firmę UPC. Klienci mają do dyspozycji m.in. pakiet HBO z internetem w UPC, gdzie prędkość wynosi do 250 Mb/s.

Ewolucja prędkości łączy internetowych komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Stroik Kula Szczęścia -

Witamy Państwa serdecznie. Oferujemy całkowicie nowy i oryginalny sposób udekorowania Państwa domu czy firmy. Prosty bo wykonany już z przybraniem..


Zobacz ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez inowroclaw.info.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

PPHU Inomedia Adam Markiewicz z siedzibą w 88-100 Inowrocław 88-100 Inowrocław, al. Niepodległości 90/25

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"